SØG

Netværksmøder

Mød op til en hyggelig aften med Music MInd Games og udveksling med kollegaer.
Næste møde:

Tirsdag d. 25. oktogber kl. 18.30 - 20.00 på Nordkraft, Aalborg

Tema:

Tilmelding til Inge Brink Nielsen eller på musicmindgames@gmail.com

Kommende Netværksmøder:

Fredag d. 2. december 2011 kl. 9,30 - 11.30 på Nordkraft, Aalborg


Music Mind Games siden 2009

Christa V. Danielsen, underviser i klarinet og Music Mind Games ved Svendborg Musikskole.
"Jeg bruger Music Mind Games så meget jeg kan"

• Som supplement i min instrumentalundervisning, hvilket især har været en kæmpe succes med nye elever. Det er så meget lettere for dem at lære noder og rytmer, samtidig med at de lærer klarinet. Det er så fedt! For elever som har gået i længere tid er det især en kæmpe hjælp med rytmekortene. (håber på klarinet fællestime med Music Mind Games i fremtiden – for alle elever)

• Det er perfekt i min Musikværksteds undervisning, hold for 1. + 2. klasses elever! De elsker Music Mind Games og sluger det hele råt! Eleverne vælger instrument efter et år på Værksted og så har de virkelig en base, instrumentallærerne kan bygge videre på! Musikværksted: Music Mind Games, instrumentpræsentation, lytte til musik…..

• Jeg har haft et hold på 20 violinelever, deres fællestime, hele foråret, hvor de har lavet Music Mind Games.

• Music Mind Games som en frisk og meget virksom del af Spirerblæs Orkester (begynder harmoniorkester). Det har en fantastisk effekt og vi glæder os rigtig meget til at følge virkningen op gennem de andre orkesterniveauer, hvor vores forventning er, at det vil højne orkestrenes niveau væsentligt!

• Jeg har hjulpet en gymnasieelev i foråret, som skulle op til eksamen i musik. Jeg har hendes søster til klarinet og de kom desperate til mig for hjælp. Musiklæreren på gymnasiet – som jo har en stor opgave i at have en klasse med elever med så utrolig stor spredning i hvad de kan, havde simpelthen ikke formået at få hende til at lære de grundlæggende ting. Jeg brugte Music Mind Games og underviste hende 4 gange, hun øvede sig derhjemme – og fik 12 til eksamen! Hendes lærer var målløs!! Og fortalte hende at han ikke havde troet hun kunne noget som helst og at han faktisk havde overvejet at bruge Music Mind Games i sin undervisning – og det kunne han godt se nu, at det skulle han have gjort.

• Jeg har været ude på en masse folkeskoler og lavet pr for klarinet og har samtidig benyttet lejligheden til at lave Music Mind Games med eleverne! De elsker det og deres lærere var virkelig imponerede over Music Mind Games – selvfølgelig! Der var især en skole jeg var ude på, hvor det viste sig da jeg var færdig, at der havde været en hel del elever fra en special klasse. Deres specialklasse lærer, en meget kompetent mand, var meget interesseret i Music Mind Games, for han kunne virkelig se muligheder for specialklassebørnene!!

UNDERVISNINGSFORLØB


Undervisningsforløb med Music Mind Games

I løbet af dette skoleår har jeg ”omvekslet” et antal Suzuki-fællestimer til undervisning i Music Mind Games.

Hold C består af 6 elever (aldersmæssigt 8-9 år). Udover fællestimer er denne gruppe blevet tilbudt undervisning i Music Mind Games (varighed: 50 minutter) og cirka hver anden torsdag tager disse elever - samt deres forældre - del i de forskellige musikteoretiske lege, opgaver og spil, der er forbundet med Music Mind Games.

Herunder har jeg Music Mind Games forløbet stående siden første lektion d. 9. september 2010. Denne dokumentation fortsætter indtil sommerferien, således at jeg ved slutningen af undervisningsåret kan redegøre for elevernes progression og musikteoretiske udvikling.

Inge Brink Nielsen, Gitte Chren og jeg selv har gennem et stykke tid arbejdet med oversættelser af de forskellige spil og Music Mind Games materialer. Herunder har jeg valgt at benytte både de engelske betegnelser samt vore danske oversættelser (i parentes). Inge, Gitte og undertegnet modtager med glæde feedback og alternative forslag i forhold til oversættelserne.

Jeg håber, at nedenstående undervisningsforløb
kan være til inspiration.

God fornøjelse med Music Mind Games
Carsten Viuf

ANVENDTE SPIL I UNDERVISNINGSFORLØBET

Torsdag d. 9. september 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER
Fat Snake (Den Tykke Slange), What Letter is This? (Hvad Hedder Bogstavet?), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen), What’s Missing? (Hvad Mangler?) og Pick a Card (Træk et Kort)

RYTMELÆSNING
Hello Jello, Blue Jello Cards set 1 and Hand Signs (Blue Jello Kort sæt 1 og Hånd Tegn) til og med side 20.

SYMBOL
Dynamics (Dynamik), Pick a Card (Fiks Rækkefølgen)

RYTMEMATEMATIK
Puzzle Notes & Rests and Chance Match (Puslespil og Chance for Match) – med de 5 noder, Find the Jello



Torsdag d. 23. september 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER
Fine (Fine) + Fine Variations (Variationer med Fine): Let´s Start With.. (Lad os Begynde med..), Backwards (Baglæns)

RYTMELÆSNING
Hello Jello, Blue Jello Cards set 1 and Hand Signs (Blue Jello Kort sæt 1 og Hånd Tegn) til og med side 26, Find the Jello

SYMBOL
Dynamics (Dynamik), Pick a Card (Fiks Rækkefølgen)

RYTMEMATEMATIK
Puzzle Notes & Rests and Chance Match (Puslespil og Chance for Match) med de 5 pauser. Repetition af 5 notes med rytmespillekort



Torsdag d. 14. oktober 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER
Fine Variations (Variationer med Fine): Let´s Start With.. (Lad os Begynde med..), Backwards (Baglæns)

RYTMELÆSNING
Hello Jello, Blue Jello Cards set 1 and Hand Signs (Blue Jello Kort sæt 1 og Hånd Tegn) side 1

SOLMISATION
Synge Do, Re, Mi, Fa og So

NODESYSTEM
Nodesystemsang



Torsdag d. 4. november 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER
Fine (Fine), Fine Variations (Variationer med Fine): Backwards (Baglæns)
Slange 1) ”Fix the Order” 2) Turnaround 3) Dictation Clean-up

SOLMISATION
Synge Do, Re, Mi, Fa, So, La

NODESYSTEM
Hej Nodesystem Sang , GGG and FFF + Fine

RYTMEMATEMATIK
Fine med Notes and Rests (Fine med Noder og Pauser)



Torsdag d. 18. november 2010

RYTMELÆSNING
Blue Jello Cards set 1 and Hand Signs (Blue Jello Kort sæt 1 og Hånd Tegn) side 1 + 5 første kort fra side 2, Note and Rest Hunt (Node- og Pausejagt)

SOLMISATION
Synge Do, Re, Mi, Fa, So, La, Ti og Do , Daily Do (Urintervaller)

NODESYSTEM
Hej Nodesystem Sang, Nodelinie & Mellemrum sang, ”Slippe Magiske Noder” (leg med at finde mellemrum & nodelinjer)

SYMBOLKORT
Dynamics (Dynamik), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen) og What’s Missing? (Hvad Mangler?)



Torsdag d. 2. december 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER:
Are These Three Right (Tre Rigtige?), Before and After (Før og Efter)

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge ”Daily Do” (Urintervaller, Durtreklange, Durskala)

NODESYSTEM:
Hej Nodesystem Sang, GGG and FFF (GGG og FFF)

RYTMEMATEMATIK
Fine med Notes and Rests (Fine med Noder og Pauser), Change Match (Chance for Match)



Torsdag d. 16. december 2010

MUSIKALFABET OG INTERVALLER:
Alphabet Scrabble (Alfabet Krydsord)

SOLMISATION:
Synge Do Re Mi Fa So La Ti Do, Melodic Bingo (Melodisk Bingo Side 1)

NODESYSTEM:
GGG and FFF (GGG og FFF), Fine

RYTMEMATEMATIK
5 Notes 5 Rests with money (5 noder 5 pauser med Magiske Noder og Guldmønter), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen)



Torsdag d. 06. januar 2011

MUSIKALFABET OG INTERVALLER:
War (Krig)

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge” Daily Do” t.o.m. samtlige intervaller

RYTMEMATEMATIK
Fine med Notes and Rests (Fine med Noder og Pauser)

SYMBOLER
Crescendo and Decrescendo (Crescendo og Decrescendo), Symbol in the Middle (Symbolet I midten)



Torsdag d. 20. januar 2011

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge “Daily Do” t.o.m. samtlige intervaller, Fine (Fine med Do Re Mi Kort 1) Forlæns 2) Baglæns 3) Hoved og Hale)

NODESYSTEM:
GGG og FFF, Fine, CCC, Mickey Ears (Mickey´s ører) , Step up Step down (Trin op, Trin ned og Gentag)

RYTMEMATEMATIK
Stacked Snake (Stablet Slange), 5 Notes 5 Rests with money (5 noder 5 pauser med Magiske Noder og Guldmønter), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen)



Torsdag d. 03. februar 2011

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge “Daily Do” t.o.m. samtlige intervaller, Fine (Fine med Do Re Mi Kort 1) Forlæns , Baglæns og Diktat med Do Re Mi)

NODESYSTEM:
These 5 C’s (De 5 C’er), Fine (Fine)

RYTMEMATEMATIK
8 Notes 5 Rests with money (8 noder 5 pauser med Magiske Noder og Guldmønter), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen)



Torsdag d. 17. februar 2011 – udvidet lektion (5 kvarter)

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge “Daily Do” t.o.m. samtlige intervaller, Fine (Fine med Do Re Mi Kort), Dictation with do re mi Cards (Diktat med Do Re Mi Kort), Take Away with do re mi Cards (Tag Væk med do re mi Kort)

NODESYSTEM:
Hej Nodesystem Sang

RYTMEMATEMATIK
8 Notes 5 Rests with money (8 noder 5 pauser med Magiske Noder og Guldmønter), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen)

SYMBOLKORT
Dynamics (Dynamik), Fix the Order + Fine (Fiks Rækkefølgen + Fine), What’s Missing (Hvad mangler?), Dynamics you can Hear (Dynamik du kan Høre), Crescendo and Decrescendo (Crescendo og Decrescendo)



Torsdag d. 10. marts 2011

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2)

SOLMISATION:
Synge ”Daily Do” t.o.m. samtlige intervaller, Regnbuefarver Do-So, Dictation Slates (Diktater)

RYTMEMATEMATIK
War (Krig), Tokyo Draw (Tokyo Træk)



Torsdag d. 24. marts 2011

SOLMISATION:
Daily ”Do”, Daily ”Do” With Paper Pianos (Daglig “Do” med Papirklaviaturer), Melodic Bingo Copy Game (Melodisk Bingo Kopi Spil), Dictation with do re mi Cards (Diktat med Do Re Mi Kort), Take Away with do re mi Cards (Tag Væk med do re mi Kort)

NODESYSTEM:
These 5 C’s (De 5 C’er), Fine (Fine), Play or Pass C’s (Spil eller Pas med C’erne)

RYTMEMATEMATIK
Suspense (Spænding)



Torsdag d .7. april 2011

NODESYSTEM:
These 5 C’s (De 5 C’er), 5 C’s Fine (5 C’er Fine), Grand Staff Card C’s (Nodesystemkort C’er), C Toss (Kast med C)

RYTMEMATEMATIK
Five Hiding (Fem Skjulte)

RYTMELÆSNING:
Blue Jello kort (side 2), Domino (Domino)




Torsdag d. 28. april 2011

SKALAER OG TONEARTER
Walking Whole & Half Steps (Gå Hel- og Halvtonetrin), Wiggling Black Keys (Tvillinger og Trillinger på de Sorte Tangenter) / (Cykler og Flyvere på de Sorte Tangenter

MUSIKALFABET OG INTERVALLER
Hello Jello with Intervals (Goddag Jello med Intervals), Learning Thirds (Lær Tertser), Toss Down (Hurtig Vending)

TEMPO
Learning Tempos (Lær Tempi)



Torsdag d. 12. maj 2011

RYTMEMATEMATIK
Danish Zoo – Notes and Rests (Dansk Zoo – Noder og Pauser)

TEMPO
Learning Tempos (Lær Tempi), Fix the Order (Fiks Rækkefølgen), Tempo What’s Missing (Tempo Hvad Mangler), Tempos Sing it Like it is (Tempo Syng det som det er), Play or Pass – Tempos (Spil eller Pas med Tempi), Tempo Fine



Torsdag d. 25. maj 2011 – Dobbeltlektion med MUSOPOLY

SKALAER OG TONEARTER

Carstens udspil til spilrækkefølgen ved SKALAER OG TONEARTER Unit 1, Trin 1
NR. SPIL

1) Wiggling Black Keys (Cykler og Flyvere på de Sorte Tangenter)

2) C og F på Glat Is

3) Walking Whole & Half Steps (Gå Hel- og Halvtonetrin)

4) Whole and Half Steps on the Paper Piano
(Hel og Halvtonetrin på Papir Klaviaturet)

5) EF and BC with Alphabet Cards (EF og BC med Alfabet Kort)

6) EF and BC with paper pianos (De Naturlige Halvtonetrin EF og BC)

7) Ho Ho Laugh – C Major Scale (Hel Hel Halv – C Dur Skala)



1) Wiggling Black Keys (Cykler og Flyvere på de Sorte Tangenter)

Materialer: 1 stk. Papir Klaviatur per elev og Magiske Noder

Cykler = 2 fingre
Flyvere = 3 fingre

Læreren beder eleverne om at lave Cykler med den ene hånd. Cyklerne cykler rundt på Papir Klaviaturet og parkerer de steder, hvor vi har 2 sorte tangenter ved siden af hinanden.

Herefter finder eleverne deres Flyvere frem og lander de steder på Papir Klaviaturet, hvor der er 3 sorte tangenter ved siden af hinanden.

Læreren demonstrerer hvorledes hænderne anbringes bag ryggen hvorefter de ”blandes”. Ved ”KLAR” har læreren 2 fingre klar i den ene hånd og 3 fingre klar i den anden hånd. Ved ”NU” flyver og cykler fingrene frem og placeres på Papir Klaviaturet der ligger ved knæene på gulvet. Øvelsen gentages i fællesskab med eleverne.

Bed eleverne om at placere røde magiske noder på cyklerne og grønne magiske noder på flyverne. Herefter spilles ”Fine” (de røde og grønne magiske noder blandes) og eleverne råber ”Fine”, når de magiske noder atter er placeret korrekt.

Cyklerne taber et hjul, som glider ned på den hvide tangent til venstre for cyklerne. Læreren: ” Hvilket bogstav begynder ordet cykel med? – ”ja C”.

Flyverne taber det venstre sidehjul, som lander på den hvide tangent til venstre. Læreren: ”Hvilket bogstav begynder ordet flyvere med? ”ja F”.

Eleverne fjerner herefter de røde og grønne magiske noder, der endnu ligger på de sorte tangenter og laver en ”Fine” med de resterende røde og grønne magiske noder placeret på C’erne og på F’erne.



2) C og F på Glat Is

Materialer: 1 stk. Papir Klaviatur per elev og Magiske Noder

Eleven placerer en rød magisk node på Papir Klaviaturet. Den magiske node skøjter rundt på Papir Klaviaturet styret af eleven, der holder fast i Papir Klaviaturets ender.

Når den røde magiske node lander på en tangent med tonen C glider den røde magiske node langs tangenten, flyver væk fra Papir Klaviaturet og lander på gulvet foran eleven. Herefter udføres øvelsen med en grøn magisk node som skøjter rundt på Papir Klaviaturet, indtil den grønne magiske noder lander på tonen F.

Legen gentages både med de røde og grønne magiske noder. Spillet kan avanceres ved at placere en rød magisk node samtidig med en grøn magisk node. De magiske noder er først i mål, når den røde magiske node er landet på tonen C og den grønne magiske node er standset ved tonen F.



3) Walking Whole & Half Steps (Gå Hel- og Halvtonetrin)

Se Unit 1 Course Booklet (First Steps Games) side 6-1.



4) Whole and Half Steps on the Paper Piano (Hel og Halvtonetrin på Papir Klaviaturet)

Eleverne får forklaret, at halvtonetrin på Papir Klaviaturet/Klaveret ligger side om side mens der ved heltonetrin altid befinder sig en tangent i midten.

Halvtonetrin:

1) Sort tangent efterfulgt af en hvid tangent
2) Hvid tangent efterfulgt af en sort tangent
3) Hvid tangent efterfulgt af en hvid tangent (uden en sort tangent i midten)

Med pegefingeren og langfingeren samlet kan fingrene spadsere rundt på Papir Klaviaturet og lave ovenstående halvtonetrin.

Heltonetrin:

Udføres med et mellemrum (mellem pegefinger og langfinger) så der er plads til ”tangenten i midten”



5) EF and BC with Alphabet Cards (EF og BC med Alfabet Kort)

Se Unit 1 Course Booklet (First Steps Games) side 6-4



6) EF and BC with paper pianos (De Naturlige Halvtonetrin EF og BC)

Se Unit 1 Course Booklet (First Steps Games) side 6-5



7) Ho Ho Laugh – C Major Scale (Hel Hel Halv – C Dur Skala)

Placer et sæt alfabetkort (farven er underordnet) under klaviaturet begyndende ved kortet C. Alfabetkortene lægges i en C-dur skala (C D E F G A B W) med W (Wildcard) svarende til C – oktaven højere. Herpå arrangeres Alfabetkortene med mellemrum svarende til de eksisterende halvtonetrin og heltonetrin i en durskala: C D EF G A BW (hel hel halv hel hel hel halv):

V-håndtegn:

a) Ved halvtonetrin er pegefingeren og langfingeren samlet
b) Ved heltonetrin er der luft mellem pegefingeren og langfingeren.

Eleverne laver V-håndtegn ved Alfabetkortene. Ved heltonetrinene er der luft mellem pegefingeren og langfingeren og ved halvtonetrinene er pegefingeren og langfingeren samlet. Eleverne siger ”hel hel halv hel hel hel halv” samtidig med at V-håndtegnene udføres.
Ovenstående øvelse gentages ved Papir Klaviaturet.
Ved heltonetrinene er der luft mellem pegefingeren og langfingeren og ved halvtonetrinene er pegefingeren og langfingeren samlet. Eleverne siger ”hel hel halv hel hel hel halv” samtidig med at V-håndtegnene udføres.
Herefter placeres lyserøde magiske noder ved Papir Klaviaturets heltonetrin (ovenpå mellemrummene mellem tangenterne) og lilla magiske noder ved Papir Klaviaturets halvtonetrin (ovenpå mellemrummene). Endnu engang siger eleverne ”hel hel halv hel hel hel halv” ved Papir Klaviaturet samtidig med at V-håndtegnene udføres.




SKALAER OG TONEARTER
Unit 1, Trin 2


F C G D A E B

F = klappe på gulvet
C = klappe på lårene
G = klappe i hænderne
D = klappe på skuldre
A = klappe på hovedet
E = klappe i hænderne over hovedet
B = knipse i hænderne over hovedet

Trin 1

Læreren klapper 4 gange ( I I I I ) på gulvet - i et roligt tempo – hvorefter eleverne gentager lærerens klap – I I I I.
Herefter klapper læreren først på gulvet – I I I I – og efterfølgende 4 klap på lårene – I I I I. Eleverne kopierer ligeledes dette.

Således fortsætter eleverne med at kopiere læreren indtil hele rækken – F C G D A E B – er gennemgået med de dertilhørende klap. Ved hver omgang introduceres et nyt bogstav hvorefter rækken påbegyndes på ny begyndende fra F.

Trin 2

Læreren klapper atter 4 gange på gulvet i et roligt tempo - I I I I. Sammen med det første klap siger læreren: ”F”. Eleverne gentager – på samme vis som ved trin 1 – men denne gang siger eleverne: ”F” samtidig med det første klap – I I I I.

Rækken påbegyndes på ny begyndende fra F (I I I I) og ved det næste bogstav – C – klapper læreren på lårene (I I I I) samtidigt med at læreren ved det første klap siger: ”C”.
Således fortsætter øvelsen indtil hele rækken – F C G D A E B – er gennemgået med de dertilhørende klap.



Sharp Scale Fine (Fine med Krydser)

Materialer: Et Nodesystem per elev og Krydser

I kølvandet på ovenstående øvelse (F C G D A E B) placeres – ét efter ét - de 7 krydser (F C G D A E B). Læreren giver tegn til at begynde den foregående øvelse (F C G D A E B) men allerede efter ”F” stopper læreren op og beder eleverne om at placerer et kryds på den 5 nodelinie.

Øvelsen starter på ny fra F (I I I I) og denne gang standser læreren op efter have klappet på lårene (I I I I) ved ”C”. I det tredje mellemrum placeres et kryds for C. Således fortsætter øvelsen indtil de 7 krydser er placeret i nodesystemet.

F = klappe på gulvet
C = klappe på lårene
G = klappe i hænderne
D = klappe på skuldre
A = klappe på hovedet
E = klappe i hænderne over hovedet
B = knipse i hænderne over hovedet

Når de 7 krydser er placeret i nodesystemet spilles der Fine. Eleverne blander krydserne og ved ”NU” lægges de tilbage på deres pladser.



Up a Fifth to G, D, A

Materialer:
1 Nodesystem per elev, krydser, 1 sæt Alfabetkort (farven er underordnet) og 1 Papir Klaviatur per elev.

Trin 1:
Over Nodesystemet med de 7 krydser (se foregående øvelse) placeres et sæt Alfabetkort (farven er underordnet). Alfabetkortene placeres i en C-dur skala (C D E F G A B W) med et W (Wildcard) som C – oktaven højere.

Herpå arrangeres Alfabetkortene med mellemrum svarende til de eksisterende halvtonetrin og heltonetrin i en durskala: C D EF G A BW (hel hel halv hel hel hel halv):

V-håndtegn:
a) Ved halvtonetrin er pegefingeren og langfingeren samlet
b) Ved heltonetrin er der luft mellem pegefingeren og langfingeren.

Eleverne laver V-håndtegn ved Alfabetkortene. Ved heltonetrinene er der luft mellem pegefingeren og langfingeren og ved halvtonetrinene er pegefingeren og langfingeren samlet.

Eleverne siger ”hel hel halv hel hel hel halv” samtidig med at V-håndtegnene udføres.
Læreren spiller en C-dur skala for eleverne på klaveret.

Under Nodesystemet placeres et Papir Klaviatur. Med tommelfingeren på tangenten C tæller læreren og eleverne i fællesskab til 5 samtidigt med at fingrene trykker på de hvide tangenter:

C = 1 = tommelfinger
D = 2 = pegefinger
E = 3 = langfinger
F = 4 = ringfinger
G = 5 = lillefinger

Lillefingeren lander på G og derfor ændres C-dur skalaen - med placering over nodesystemet – til en G-dur skala. Herpå arrangeres Alfabetkortene med mellemrum svarende til de eksisterende halvtonetrin og heltonetrin i en durskala: G A BC D E FW (hel hel halv hel hel hel halv).

Læreren spiller nu en G-dur skala for eleverne. Ved 7. trin spiller læreren et F i stedet for Fis (idet vi endnu ikke har placeret et kryds på Alfabetkortet med F). Læreren beder eleverne om at pege på det kort, der lyder anderledes og derved skal have et kryds. Læreren: ”Ja, det er F, det er 7. trin der skal have et kryds”. Læreren spiller atter en G-dur skala denne gang med et Fis frem for et F.

Endnu engang placeres tommelfingeren på Papir Klaviaturet begyndende på G. I fællesskab tæller/spiller læreren og eleverne til 5. Idet lillefingeren lander på D ændres G-dur skalaen til en D-dur skala.

Herpå arrangeres Alfabetkortene med mellemrum svarende til de eksisterende halvtonetrin og heltonetrin i en durskala: D E FisG A B CD (hel hel halv hel hel hel halv).

Læreren spiller nu en D-dur skala for eleverne. Ved 7. trin spiller læreren et C i stedet for Cis (idet vi endnu ikke har placeret et kryds på Alfabetkortet med C). Læreren beder eleverne om at pege på det kort, der lyder anderledes og derved skal have et kryds. Læreren: ”Ja, det er C, det er 7. trin der skal have et kryds”. Læreren spiller atter en D-dur skala denne gang med et Cis frem for et C.

Spillet fortsætter på samme måde med A-dur skalaen.

Oversættelse af Materialet

• Alphabet - Alfabetkort

• Do Re Mi Cards - Do Re Mi Kort

• Blue Jello Cards - Blue Jello Kort

• Rhythm Playing Cards - Rytmespillekort

• Grand Staff Cards - Nodesystemkort

• Tempo Cards - Tempikort

• Music Symbol Cards - Symbolkort

• Staff Slate - Nodesystemplade

• Legder Lines - Hjælpelinier

• Accidentals - Fortegn

• Clefs - Nøgler

• Magic Notes - Magiske Noder

• Magic Wand - Tryllestav

• Handbook - Håndbog

• Goldcoins - Guldmønter

• Melodic Bingo Cards - Melodiske Bingoplader

• Rhythm Bingo Cards - Rytmiske Bingoplader

• Paper Pianos - Papir Klaviatur

• Blue Jello Rhythm Puzzle - Blue Jello Puslespil

• Blue Jello Word Card - Blue Jello Billedkort

• Notes & Rests Cards - Node- & Pausekort

• Time Signature Cards - Taktartskort

• Real Rhythm Cards - Længderytmekort


Oversættelse ved Inge Brink Nielsen, Gitte Chren og Carsten Viuf