»Mange hader musikteori fordi de har fået den serveret på en knastør og kedelig måde. Derfor er der ingen lærere der orker rigtigt at binde an med den i undervisningen og derfor bliver den til stadighed så stedmoderligt behandlet«, mener Michiko Yurko.
Hun har sat sig for at det kan gøres anderledes fordi musikteorien er et vigtigt fundament og et brugbart værktøj både når man skal spille og lytte til musik.
De sidste 30 år har hun udviklet over 400 spil, som hun underviser i USA, hvor hun bor, og på kurser i hele verden.
Michiko Yurko er uddannet professionel pianist. Hun har optrådt alene og med orkestre og troede aldrig at hun skulle være lærer sådan som sin mor. Efterhånden har hun fundet ud af at hun elsker at arbejde med mennesker og undervise, fortæller hun.
Alle hendes spil er nøje overvejet og gennemspillet med dem, det handler om; børnene. Noget virker og noget virker ikke, har hun erfaret efterhånden.
Som udgangspunkt har Michiko Yurko at hendes elever er brillante. Hvis der er noget de ikke forstår, er det op til hende at forklare det på en anden måde.
»Når jeg kigger på en gruppe elever, føler jeg at jeg kigger på ansigterne af ”bright persons”. Jeg ønsker at lære dem alt hvad jeg ved og mere end det. Jeg ønsker at de skal stå på mine skuldre for at blive bedre end jeg er«.
Det er også derfor hun altid underviser på gulvtæppet i stedet for at stå foran en flok siddende elever, forklarer hun.
»Det giver et mere intimt miljø at sidde på gulvet. Det gør eleverne i stand til at fokusere på det der foregår og mere vigtigt: bedre til at fokusere på gruppen. Når både lærer og elever sidder på gulvet, er fokus mere på materialerne og eleverne og mindre på læreren. Det er materialerne der underviser, og eleverne tager ansvar for egen læring. Det skaber en vital og afgørende forskel på det der sker i læringsprocessen«.